Tuesday 19 April 2011

Makanan sesedap rasa..

Salam 1 malaysia..Haaa sekarang dah pun masuk waktu tengahari..Aku nk cerita sikit dengan korang makanan yang selera bagi aku la ekk..korang punya taste aku tak tau la macam mana..Dekat Kedah nie macam2 makanan korang boleh tengok tapi rasa nya lain2..Yang pertama,LAKSA KEDAH..haa korang pernah makan tak?Laksa kedah ini setahu aku la,yang aku tengok  mak aku buat dengan Ikan kembung a.k.a Ikan Termenung..Perrghh memang sedap la,tambahkan plak dengan limau nipis,memang terangkat.Kalau di Kedah nie,laksa yang terbaik dari ladang adalah LAKSA TELUK KECHAI di Kuala Kedah.Emm memang menjadi kegemaran orang luar untuk makan kat sana.Tapi bagi aku plak mesti la laksa yang mak aku buatkan.hahaha...
Inilah laksa kedah(kredit too tuan punya laksa)

Rupanya lebih kurang macam nie lah ye Laksa Kedah.Kita tengok plak laksa negeri2 lain,aku ambil yang berlainan warna je la ekk..Kalau aku tersilap info nie,minta maaf & korang share kan dengan aku sekali ye & kalau boleh ceritakan sekali cara buatan nya..

Pertama : Negeri Kelantan
Laksa Kelantan nie aku tengok macam special sikit sebab kuah nya warna putih.Apa agaknya bahan2 nya kan?Emm aku tak pernah rasa la laksa nie sebab tak pernah pegi Kelantan pun,lalu ambil angin je kat negeri timur nie..

Kedua : Negeri Melaka aka Laksa Nyonya
Haaa yang nie aku tengok macam lontong,ala nasi impit makan dengan kuah masak lemak tuu..Tapi kes nie makan dengan laksa,harga pun  boleh tahan la,sedap jugak..Terliur aku dibuatnya..

Ketiga : Negeri Pahang(kredit too tuan punya blog laksa)
Yang nie aku rasa sama je kot dengan laksa kelantan tadi,aku tak pernah makan jugak..hehehe peace=)

Ok lah..Apa pun jenis laksa,jenis lauk..Biar sedap dimulut je kan..Setakat ini je aku dapat kongsi dengan korang jenis2 laksa yang aku rasa lain dari laksa kedah..Bagi negeri2 lain tu laksa nya lebih kurang sama je dengan laksa2 yang aku terangkan kat sini.So kalau korang nk jelaskan apa2 pasal  laksa nie,jangan lupa drop in comment k..Kita share sesama...Peace no war=)

No comments:

Post a Comment

Powered by Blogger.
Emoticons